Nuffnang

Thursday 16 October 2014

My Little Frangipani

Hi all.
I pernah beritakan kehadiran kamboja dalam keluarga kami. Semenjak dia ada, tiap kali menatap dia, hati kembang setaman. Very eye-catching sebab ia blooming all the time.


I baru tahu yang bunga kemboja dijadikan simbol dan signifikan dalam hampir kebanyakan budaya especially di several Pacific Island like Hawaiian culture, di Southern and Southeast Asia culture like Buddhists, South India, Chinese, Vietnamese, Balinese even dalam Malay culture pun.

Dalam pelbagai figura seni halus like ancient Mayan arts, lukisan, alat perhiasan dan pelbagai lagi, bunga kemboja dijadikan subjek kerana tarikan yang ada padanya. Due to its scent, bunga ini juga digunakan for making perfumes. In fact, nama Frangipani itu sendiri pun diambil bersempena dengan nama this one Italian nobleman, Marquis Frangipani, yang menggunakan bauan kemboja dalam ciptaan perfumes pada abad ke-16.
Kebanyakan budaya ini berpendapat bahawa bunga kemboja symbolize beauty, charm, grace and they represent flawlessness, spring, new life, new beginning and birth. That's why bunga kemboja ini juga sangat significant dengan eternal life and immortality sebab ia asyik lah berbunga.

To me, it is feminine by its look, yet masculine by its character. Bunga kemboja ini bagaikan srikandi. Kalau tak, takde lah dalam our culture bunga ini significant di kuburan, menjadi lindungan sekalian daripada hantu dan syaitan!


Nak jaga pokok bunga ni juga senang. Daya ketahanannya sangat super tinggi terhadap kepanasan mentari, you even need to expose it to sunlight for six to seven hours! Menyiram pun tak perlu lah selalu, cukup sekadar untuk melembabkan soil, bukan sampai tahap banjir.

You must be tempted to grow the plant yourself. Tanam la. Highly recommended untuk orang yang memerlukan instant make over kepada halaman yang dull tapi malas without perlu bela pokok yang manja-manja. Cantik melatari pemandangan dan pandangan. Once planted, i'm sure you will definitely love to see it grows and blossoms with beautiful flowers.


Like mine, walaupun masih muda dan kecil, ia memberi impact yang bold and radical terhadap motivasi i especially di pagi hari. I memang begini, sudah lah tak berapa nak ambitious, sekecil-kecil perkara pula selalu diperbesar.

Tapi i suka spirit yang ada pada my own frangipani, walaupun kecil tapi signifikan!

No comments:

Post a Comment