Nuffnang

Saturday 27 December 2014

Ujian

Salam all. Hi, good morning.

Today i woke up very early. With tears.

Emotional terlebih kot before going to sleep last night. Sebab tu i had a nightmare. Nightmare i bukanlah ada hantu jin semua tu. Bukan mistik. Tapi benda ni buat i rasa inferior. Pernah tak you all mimpi hubsy ada pompuan lain? Lepas tu perempuan tu communicate dengan you all tanpa rasa guilty. Bangga dan tergedik-gedik. Lepas tu hubsy you all jadi sesumpah sekelip mata bertukar menjadi orang yang berbeza sama sekali. Lepas tu, time tu la you all jadi manusia paling bodoh dan hodoh yang tidak punya apa-apa kekuatan, kebaikan, kelebihan. I tak suka mimpi macam tu. Buat habis mood je.


Ni akak nak pesan kat adik-adik yang masih bujang di luar sana. You all yang dalam kategori GenY yang masih memilih calon suami. Bukan sikit yang i jumpa yang plan nak cari an established man. GenY semuanya nak mudah. Kenal di fb tengok gaya macam dah ada rumah besar and kereta banyak, terus je setuju nak kawin. Tak kira lah dia agama apa. Laki siapa. Kerja apa. Janji, tiap-tiap bulan you all boleh shopping handbag baru. Sanggup melutut menjadi hamba duit. You all yang macam ni, bangsa manusia lemah ok. Bukan i cakap. Tapi statement kat atas tu ye.

Kenapa ye golongan tak bertamadun macam ni dikitar semula dalam masyarakat? Sebab Allah nak uji hamba-hambanya.

Bila ada manusia yang menyusahkan kita, itu bukan ujian sebenarnya. Itu cuma ujian percubaan. Ujian yang sebenar-benarnya ialah apabila manusia yang menyusahkan kita itu berada dalam kesusahan yang sangat teruk dan kita berada dalam keadaan yang sangat mampu untuk tolong dia.

Fikir-fikirkan.

No comments:

Post a Comment