Nuffnang

Saturday 13 February 2016

New Bloom & Leafy Friends

Assalamualaikum si manis semua. Salam Sabtu nan bahagia.

Semalam berkesempatan lunch di Taman Warisan. Sementara menunggu companions yang lain, sempat mencuci mata di Lynda florist. Hajat hati nak beli static flower tapi harga ya ampuuuuun mahal! Semua fresh flowers mahal dua tiga kali ganda. Rupa-rupanya sebab minggu ni Valentine's Day. Memandangkan tak berbaloi nak spend untuk harga bunga yang tak masuk akal, so mari kita beli artificial saja. 

Terjatuh hati pada si pearl color ini. Menawan sangat petals dia. Tapi janji dengan florist, saya pergi makan dulu lepas tu baru saya beli. Nanti sayang, dik, kalau terkena percikan sos ke...


Recall juga bila last time beli artificial flower ni. Dua tiga bulan sudah rasanya, untuk decorate my office. Untuk rumah sendiri, dah tak ingat. Jadi sebab tu tak fikir panjang, lepas makan terus minta dibungkuskan si dia ini. Sepanjang balik rumah, mata ni asyik lah memandang ke dia di sebelah. Sampai je rumah, terus bersihkan tin Garret Popcorn untuk jadikan flower pot. And taraaaa! There my new bloom!

Duduk dia diam-diam di atas aquarium. Tinggi lagi darjat dia daripada Arowana yang seekor tu. Sukanya hati! *clap!clap!clap*

Memang begitu,kan, bila kita mulakan saja bermain dengan bunga, one is not enough. Macam penyakit. Mesti nak lagi dan lagi dan lagi. Tambah bila tengok ada pot yang kosong. Memang satu kepantangan!

Sambil siram pokok di luar, tengok snake plant ni macam banyak pulak beranak pinak dalam satu pasu tu. Lantas si dia lah dipilih untuk dipisahkan ke pot kosong. Bersihkan yang satu ini dan jemput dia masuk ke rumah. Nah di situ dia meneman anyaman di tepian tangga.


Selesai satu, masuk ke laundry nak buat kerja. Terpandang pula pothos ni. Tiba-tiba datang perasaan nak bawa dia ke living hall duduk bersama-sama new bloom tadi.


Yang satu ini sekian lama dia di tengah-tengah hall. Suka sangat bila masuk ke rumah terpandang this leafy plant. Rasa macam ruang itu bernyawa dan mempunyai jiwa. Selain diguna oleh kebanyakan interior designer, pothos ni juga bagus sebagai air purifier. Dia boleh filter toxic dalam udara. Rumah saya tak ada maid untuk sapu sampah dua kali sehari. Jadi saya harus bergantung kepada bantuan alami ini.

Lagi pothos di laundry area. Paling mudah diurus.


Ada lebihan snake plant. Dapatlah satu untuk memberi nafas di wet kitchen.

Bahagianya hati dapat menjemput alam ke dalam rumah. Bagai boleh didengar nafas mereka menyulam rasa nyaman dan segar dalam empat penjuru ini. Magisnya terasa!

No comments:

Post a Comment