Nuffnang

Wednesday 13 March 2013

RNPI

Salam ukhuwah...

Hari yang penat. Straight to the point.

I nak share sesuatu demi kesejahteraan kendiri kita semua. Salam sejahtera. Salam sejahtera. Betul ke kita hidup sejahtera? Ini bukan tips, bukan pergh..tua ye puan-puan... sekadar perkongsian apa yang i dah belajar dengan Cr.Haji Nazmi. RPNI - religio.psycho.neuro.immuno-logy.

Ni antara yang I dapat ditangkap masa dengar talk tu:

Aspek agama ni tuan-tuan, kita kena jaga baik-baik hubungan kita dengan Tuhan. Kita ni sikit je tuhan uji, dah rasa besar n hebatnya ujian kita. Dah rasa give up, dah tenaion, dah stress. Sedangkan kalau kita hayati kisah Nabi Ibrahim A.S. waktu diperintahkan Allah SWT untuk tinggalkan isteri baginda Siti Hajar dan anak kecil Ismail di tengah-tengah padang pasir yang kering kontang. Sampai sekarang air zam-zam yang kita dok teguk tu,yang tu la terbit dari hentakan anak kecil Ismail atas kuasa Allah SWT. Jadi tuan-tuan, kalau hubungan kita baik dengan Allah, Allah akan bagi lebih pada kita. yakin lah..

:-kita ni selalu masa susah je nak ingat Allah. Masa putus cinta, masa putus pitih, masa tak naik pangkat. Masa tak lulus exam. Tapi masa kita senang...

Psycho- aspek emosi ni tuan-tuan, kita ni stress sikit je kalau nak banding dengan stress Asiah,isteri Firaun. Asiah tu tuan-tuan..huAllah punye manusia..siang malam ibadat pada Allah, taat pada agama Allah walaupun laki dia seorang Firaun. Satu lagi, kisah ibu Nabi Musa waktu zaman tu sesiapa yang ada anak laki-laki diperintahkan utk bunuh anak tu. Tak ke stress namanya tu, mau meroyan bila beranak anak lelaki, dia suruh kita bunuh anak kita tu. ~huwaaa~tapi dengan kuasa Allah SWT..Nabi Musa yang dihanyutkan oleh ibunya itu dijumpai dan dibela oleh Asiah dalam istana Firaun sendiri.

:-kita selalu claim yang kita ni stress. hari-hari stress. Mana taknya... bila anak main bedak kasi tumpah satu botol dah macam tumpah tepung sekampit macam ni

tak rasa stress ke? ndak nye masa tu dah pukul 10.30mlm, kau dah ngantuk sangat..ingat tak stress ke? ingat 5 minit boleh hilang ke?

Bab neuro - pangkal saraf kita ni tuan-tuan, ada di otak. lupa pulak nama dia. otak-minda. Tuan-tuan, kalau kita nak hidup sejahtera ni, jagalah bahasa minda kita. jaga thought (apa yang kita fikirkan), jaga perception, jaga emotion, jaga words. kadang kita tak suka seseorang, kita tak lafaz depan dia, tapi dalam kepala kita ni macam-macam kita sumpah dia. tak ke serabut otak ni bila kata-kata tohmahan tu berperang antara hati dan otak kita? bengkak je hati ni kadang-kadang, bila marahkan  seseorang dalam hati, rasa mendidih je darah ni naik sampai ke otak.


contohnya...kalau kita pegi restorante..orang meja sebelah bawak anak-anak makan punye le riuh..kita nak makan pon tak senang hati. dah juling bijik mata kita jeling kat anak dia. dengan air segelas tumpah cenggini. kadang dalam hati terdetik juga "orang sebelah ni kalau anak-anak tak ada table manners baik makan di rumah,jangan bawak makan di luar. kacau orang lain je.." dalam masa yang sama kita tak terfikir pon yang oo..mak dia dah letih balik keje so kalau anak makan sepah di rumah macam ni sure meroyan mak dia..


last sekali, immune - aspek fizikal. kita ni kalau nak sejahtera, kata speaker tu la..rawat tubuh kita secara pakej. la ni penyakit pandai datang secara pakej.tuan-tuan,elakkan konflik. sebab bila ada konflik dalam kehidupan, kanser kita akan aktif. sorry, i bukan jual produk. ni nak bagi perghh...tua, badan kita bila berasid, penyakit mudah datang. jadi makanlah sumber-sumber yang boleh alkalize badan kita. ask mr.google maaa apa itu alkalizing food! satu yang puan-puan boleh try, buat jus timun. minum sekali seminggu.

So, RPNI tu katanya boleh bantu kita dalam mensejahterakan hidup kita.  jom kkta try sama-sama amalkannya. sesiapa yang dah cuba sebulan, tapi tak nampak hasil, duit anda dikembalikan. banyak cantek!? kalau tak berhasil...jom audit diri sendiri.

cukup la sekadar berkongsi ini dulu. lain masa lain ketika kita bersiaran lagi. bubbye...

Ma'as salamah. ilal liqa~tata..



No comments:

Post a Comment