Nuffnang

Thursday 21 March 2013

millenia

Salam ukhuwah you all..

Dah seminggu tak hapdate blog. Dah nampak bayang-bayang sawang pulak.

Hari tu dah taip tapi kakak typist ni lupa nak save. Gara-gara nak study sikit topik ni. macam berat je bila sebut millenia generation ni. Sebab nak kena faham konsep betul-betul. Pernah dengar tak orang sebut-sebut Gen-X ke Gen-Y ke.. Gen-Z tak ada tau. jangan main-main kasi pang satu baru tau!

Apa semua gen gen ni? Bukan genetic. bukan kereta gen-2. Tapi ia refer kepada GENERATION.  macam ni mai mak nak explain biaq terang. Kalau pi tanya pak google, you all boleh jumpa semua ni dan lagi syiok ada beberapa perbezaan ke atas perincian sesuatu gen tu tp konsepnye sama. Yang mana kalau seseorang tu dilahirkan di antara tahun 1964 hingga 1982) (ada yang kata 1965-1980 ada kata 1970-1982 :- tu yang bezanya..apa yang mak dapat dari pak google le), diorang ni kategori generasi x. bukan x-men ye tuan-tuan.

Manakala kau orang yang lahir antara 1982 hingga 1997 (ada kata antara 1983-1997 ada kata 1984-1999 :-beza tak jauh mana pon) dikategorikan sebagai generasi y. mak kat sini la..

yang lahir antara 1998 hingga sekarang (ada kata mulai tahun 2001-sekarang, ada kata 2003-sekarang :-beza jugak kan?) dikategkrikan sebagai generasi millenia. lagi syok ada yang berpendapat gen-y dan gen-millenia tu adalah kumpulan yang sama.

Ops ... macam mana yang lahir before 1960 tu? takde generasi ke? haaa yang tu kita gelar Baby Boomer (yang lahir sebelum 1964 ke 1960 ke -kumpulan yang sekarang ni dah mula bercucu). sebabnya diorang lahir zaman perang. sebab tu panggil baby boomers. comel kan?

Ringkasnya kalau kita kategorikan generasi x dan y ni, sekarang gen-x berusia dalam lingkungan umur 31 tahun hingga 50 tahun, gen-y dalam lingkungan 15 hingga 30 tahun. dan yang baby sekarang ni sampai umur 15 tu kita kira diorang ni generasi millenium.

kenapa ada yang buat teori mcm ni? tunuan utamanya ialah untuk senang kita kenal karakter, interpersonal, attitude seseorang berdasarkan generasi dia dilahirkan dan dibesarkan. so orang yg dalam generasi yang sama basically mempunyai ciri-ciri atau karakter yang sama. so senanglah kita nal uruskan sumber manusia ni berdasarkan teori ini.

sebagai contoh, kalau seseorang ni adalah baby boomers, diorang ni tidak dibesarkan dalam suasana ada tablet la gadget canggih la tak ada semua tu jadi diorang belajar perkara tu dengan orang milleniaumur(cucu diorang) atau gen-y  (anak).

Anak-anak zaman millenia. Aktif, sedikit degil, berani



Contohnya lagi..kalau dulu kita ni kena jegil mata dengan mak,phuhh tu dah kira tak buat la dah benda ngarut yang bagi mak marah..tapi budak millenia ni tak main le kita jegil-jegil,tak makan saman nye..so kita kena bagitahu diorang.. nak bagitau pon anak zaman millenia ni mana nak dengar "jangan main!jangan lari!" tapi diorang dengar "main yang ni la nak..jalan lah nak..kalau berlari nanti boleh jatuh".

tapi tu la.. nak bercakap gaya tu la ai dok practise sampai la ni shusah shikit sebab ai kan gen-y yang kadang-kadang boleh juga dikira gen-x. mesti nak guna "jangan" tu. dah biasa.so, anak-anakku sekalian,maafkanlah mami gen-x-y korang ni. mami sedang cuba yang terbaik..

Saiyidina Umar pernah cakap "didiklah anak kamu mengikut zaman mereka"

bukan ikut zaman kita ye mak-mak sekalian. sebab tu Prof Muhaya pernah cakap dalam Reset Minda, stop gunakan "zaman mama dulu...bla~bla~bla..." kat anak-anak kita sebab zaman kita tak sama. kita dulu kalau mak kita cerita pegi sekolah tumpang kereta lembu (nak bagitau yang kita ni ada beskal utk ke sekolah tu sgt la untungnya) ada kita kesah? sebab zaman kita mana nak nampak kereta lembu sepah atas jalan? cer pikir..

Bila kita kata anak kita bermasalah, kita kena review semula cara didikan dia sebelum usia dia bermasalah. contohnya kita kata masa umur 7 tahun kita tengok anak kita ni problematic child, tengok balik masa silam dia 7 tahun sebelum itu sedari kita mengandungkan dia melahirkan dia menyusukan dia dan sebagainya. di mana silap kita. vewahh kau..dah macam ustazah dah ni..


Muahhha hahahha...! Ni motibasi.. baru sikit je ni.

Banyak lagi sebenarnya yang ai nak belajar pasal mendidik anak ikut cara Rasulullah. Sebab ai takut sangat keadaan anak millenia ni yang exposed dengan semua benda. Diorang ni kalau bagi ipad, boleh jumpa macam-macam dalam youtube tu.

Dengan criminal nye lagi..huhhh tak aman-aman..

Jom la tuan-tuan kita sesama cari ilmu tambahan macam mana nak didik anak. bukan anak je nak kena pegi tution, kita yg mak bapak pon kena tution juga (padegogi). zaman kita tak belajar la English guna phonetic ni kalau takat sekolah kebangsaan tu je. tapi zaman sekarang ni kat playschool pon dah belajar tu semua. balik rumah je dah *b-u-s* = bus. Maths pon diorang belajar lain, dah tak hapal sipir mcm kita kena berdiri dalam kelas dulu..

So stop comparing zaman kita dengan zaman anak kita. Jom audit diri. Jom tambah ilmu. InsyaAllah mudah-mudahan pabila anak kita besar kelak, orang akan terfikir **sejuk perut mak ngandungkan dia** kat anak kita. Idak la orang sebut "kecik-kecik taknak mamp*s dah besar nyusahkan orang!"

Anak permata negara (eh macam tau jek moto ni)

Anak aset kita ke syurga insyaAllah..

Jumpa lagi di lain siaran. bubbye..

maas salamah..ilal liqa'
'
'
'
'
'
'

No comments:

Post a Comment