Nuffnang

Friday 4 July 2014

Hello, Saturday!



Salam Jumuah Barokah everybody!

Yeay, it is Friday again! The day that ends our hectic working days for whole week. So, here is the place I duduk-duduk pagi sambil surfing internet before start doing my job.

Already planned things to do during the lunch break - looking for the boy’s baju melayu. Yes, ladies are good in killing the free time kan?Tapi tak dapat la yang saiz 14 – for babies. Baju budak umur setahun ke atas banyak. Basah ketiak mami round bazaar cari baju adik, dik. Lastly, the mami bought herself a set of baju kurung and pashmina. Ngehehehhehh! *insert big grin here*

It’s always be my worry when it comes to breast milk. Lately the production is not as expected. Secoet je hasilnya. Sorry, dik. 

Mami do not consume any magic chocolate bar yang semua orang sibuk makan to increase the milk production, mami never give it a try – sorry, macam fake je. I do prefer natural milk production (perasan angel) – minum air banyak to produce more. It’s really bad - twice pumping session a day, I only get 10oz. *now insert cry here*

So I really dependent on the frozen EBM, which prepared earlier, during maternity leave. Banyak stok sampaikan freezer tak muat nak letak ayam daging semua tu. Sampai the walid dah runsing where to put all those instant frozen food tu – kesian. So happened my friend Aida dengan sangat generous nya meminjamkan her deep freezer. 

Rezeki adik, kan, Alhamdulillah. I did ask her sampai bila kontrak deep freezer tu, after dia dengan lajunya jawab taknak jual kepada i. she said “Aku akan bagi nine month notice kalau aku perlukan DF tu”. Ok, I've got it! 

But I am not sure how long stok susu ni will last. Hopefully that will be enough until the boy turns six months. Sebab by the time dia umur enam bulan, he can start eating solid food. Tidak lah the mami nak risau sangat pasal his nutrition. This morning I had to pack three frozen milk for him – normally two.  Kenapa lah production merudum ya. Nak kata stress, tidak. Petang memang I ada sikit stress kot, sebab memikirkan nak kena balik berebut di jalan raya and sampai rumah tanpa buka tudung terus pegang sudip dan kuali – my temptation walaupun masak tak sedap mana pun.

Pagi tadi, I managed to siram pokok before off to work – something that I really missed to do. 

Dulu masa cuti, everyday dapat siram pokok, boleh belek pokok, boleh lama-lama main air, boleh alih-alih pasu – seronok. 

Tadi spent about ten minutes pun rasa happy je. Tapi bila tengok rumput liar dah mula nak naik, nak je duduk merumput tadi. Tensi. Entah bila lagi dapat pergi Xue Bang nak beli pasu – pokok dalam polybag belum disalin lagi. Dulu biarkan sekejap untuk hilangkan stress pokok. Tapi ni dia dah tak stress la kot – more than one month dah I letak situ. 

Malam tadi punya kisah. 

I asked the girls “mana walid?” they said “walid pergi masjid” as I tak Nampak pun my other half keluar rumah. So the girls as usual wanted my attention to help them finish the homework. And the boy pulak super clingy – mami nak lipat kain pun tak dapat.


Isteri solehah ni tunggu la encik suami balik masjid, ingat nak makan durian sama-sama. About ten o’clock, the walid belum balik lagi. Agaknya terawih dua puluh rakaat kot, i guessed. Then I went up for shower. Sekali nampak dia ada kat atas - sleeping. *sigh - tepuk dahi*

Kalau the girls tahu the walid was at home, tak dapat la nak landing macam tu.

No comments:

Post a Comment