Nuffnang

Friday 18 July 2014

Faith - a passionate intuition

Salam Jumuah Barokah everybody!

Hari ini sempena hari Jumaat penghulu segala hari, saya rasa terpanggil nak kongsikan satu kisah yang diceritakan oleh seorang kenalan, Emma Hizan. Kisah terjadi dalam satu bengkel motivasi. Seorang penceramah/ moderator kursus telah mengadakan satu permainan kecil yang mana beliau telah meminta seorang peserta tampil ke depan untuk menulis sepuluh nama orang yang paling rapat dengan dirinya. Lelaki ini menulis sepuluh nama seperti diminta, ada nama orang tua, nama isteri, nama anak, adik beradik dan lain-lain lagi. 

Penceramah kemudian meminta lelaki itu memadam tiga nama yang ditulisnya tadi. Kemudian, lelaki itu diminta memadam dua lagi nama, dan tinggallah lima nama sahaja pada whiteboard tersebut. Penceramah meminta dia memadam dua lagi nama, dan tinggal hanya tiga nama, iaitu nama orang tua, nama isteri dan nama anaknya.

Tiba-tiba penceramah meminta dia memadam satu lagi nama. Lelaki itu dengan perlahan-lahannya memadamkan nama orang tuanya. Penceramah meminta dia memadamkan satu lagi nama. Lelaki itu terdiam seketika, sebelum dia memadamkan nama anaknya. Lalu mata lelaki itu mula lah berkaca.

Waktu itu, seisi dewan menjadi senyap. Penceramah seterusnya bertanya "Kenapa encik tak pilih orang tua? Bukan ke dia yang melahirkan encik dan membesarkan encik menjadi siapa diri encik sekarang ini?" Dia diam.

Penceramah bertanya lagi, "Kenapa juga encik tak pilih nama anak encik. Bukan ke dia adalah darah daging encik sendiri? Sedangkan isteri itu, encik boleh cari yang lain lagi?"

Lelaki itu menjawab, "Hukum alam, orang tua saya akan pergi dulu meninggalkan saya. Anak saya pula, nanti bila dah besar dan berumahtangga, juga akan meninggalkan saya. Jadi, yang benar-benar boleh menemani saya dalam hidup ini hanyalah isteri saya. Orang tua dan anak, mereka itu bukan saya yang pilih, tapi Allah Taala yang anugerahkan mereka kepada saya. Sedangkan isteri saya, sayalah yang memilihnya sendiri, dari sekian banyak wanita yang ada di dunia ini." *insert cry here*

Ini bukan cerita tentang tanggunjawab atau amanah atau ketaatan atau ajal maut atau jodoh. Nanti ada pula yang counter "Mana boleh macam tu, anak harus mendahulukan ibunya sebelum isteri". Ada pulak yang akan kata "Ala..mana dia tau mak dia nak mati dulu. Ada je isteri mati dulu, ajal maut kan di tangan tuhan." 

Tapi again, read it clearly, ini cerita tentang "pilihan". Isteri, kita boleh pilih. Rasa tak sesuai, cerai dan pilih lagi yang lain, sampai la ke mati proses nya macam tu. Tapi seorang anak tidak memilih siapa yang akan jadi ibunya. Seorang ibu tak akan memilih siapa yang nak jadi anaknya. Kedua-duanya anugerah Allah, pinjaman dari Allah Taala. Betul, akhirnya, isteri juga adalah pinjaman dari Allah Taala, bukan hak kita pun. Tapi kita dipertanggungjawabkan di akhirat nanti.

Apa yang saya cuba nak kaitkan adalah urusan pinjaman dari Allah SWT. Percaya lah, Allah akan ambil mereka yang kita sayang ini, pada bila-bila masa. Kita sangka kita akan balik bertemu anak-anak kita pada petang nanti, tapi wallahu'alam, Allah ada kuasa untuk jemput mereka dahulu sebelum kita jemput mereka pulang. Kita sangka kita akan balik berbuka puasa dengan orang tua kita di kampung hujung minggu ini, wallahu'alam, Allah panggil mereka balik terlebih dahulu. Hatta kita sangka kita sempat solat dan berdoa kepada Allah waktu Zohor yang tak beberapa minit sahaja lagi, namun siapa sangka Allah panggil kita menghadapNya terlebih dahulu sebelum kita sempat angkat takbir.

Nah, ini baru masuk bab ajal maut di tangan Allah. Tengah malam tadi kita dikejutkan dengan berita nahas yang menimpa MH17, sekaligus dugaan, air mata dan kesedihan seisi keluarga penumpang dan anak kapal tersebut. Saya tak pandai nak ulas tentang nahas tersebut, saya bukan pakar. Saya cuma percaya dan amat-amat yakin, ini saatnya bagi mereka, yang mana Allah ambil orang yang mereka sayang dan teramat sayang, setelah sekian lama Allah pinjamkan insan ini kepada mereka. Allah...ujian ini memang berat ke atas mereka.

Beratnya ujian kehilangan yang mereka rasa, hingga kita yang tak ada kena mengena pun boleh rasa sama kesedihan itu. Dan mula lah kita sendiri bayangkan diri kita pula dalam situasi mereka. Sampai terbayang-bayang orang tua, anak, suami, adik beradik, sampai basah-basah pipi, berair-air hidung, tersedu-sedu kita bayangkan kesedihan mereka. Sampai akhirnya, kita sendiri tak sanggup nak fikirkan saratnya perasaan tersebut. 

Tapi sayang-sayang sekalian, Allah sebut dalam surah Al-Baqarah (ayat:286):
Maksudnya "Allah does not impose upon any soul a duty but to the extent of its ability; for it is (the benefit of) what it has earned and upon it (the evil of) what it has wrought: Our Lord! do not punish us if we forget or make mistake; Our Lord! do not lay on us a burden as Thou didst lay on those before us, Our Lord, do not impose upon us that which we have not the strength to bear; and pardon us and grant us protection and have mercy on us, Thou art our patron, so help us against the unbelieving people"

Tafsiran Bahasa Malaysia pula berbunyi "Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahkannya. (Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”.

Sejujurnya, saya belum pernah merasai 'kehilangan' sehebat itu. Setakat ini, cuma rasa terbelah jiwa dan tertusuk dada bila mendengar ujian kematian insan tersayang yang ditanggung oleh kaum keluarga dan sahabat handai. Ada kadang-kadang saya sendiri rasa macam tak boleh berdiri. Tapi saya lihat kebanyakan mereka, tidak lah meraung-raung, malah lebih kuat berbanding yang saya bayangkan dan fikirkan. Makcik saya misalnya, dia dan anak-anaknya diuji Allah apabila arwah suaminya terlibat dalam nahas helikopter Nuri milik TUDM dalam tahun 2007 yang lalu, namun dia sangat kuat terima qada' dan qadar Allah dan redhanya sangat tinggi. Anak-anaknya yang masih kecil juga begitu. Mereka tidak terbawa-bawa dengan emosi dan tidak tenggelam dalam kesedihan, tapi kami semua tahu mereka sangat sedih. Teramat sedih. 

Lalu, buat saya kembali percaya ayat 286 tadi. Allahu Akram...betapa manisnya dipilih Allah menerima ujian hebat. Dan, manusia yang hebat, ujiannya juga hebat.

Tapi, sampai sekarang, saya mungkin lebih boleh menerima kematian yang nampak depan mata (maknanya, tahu memang dah tiada) daripada hilang tapi tak pasti hidup ataupun mati. Macam tragedi MH370. 

PrayForMH370
PrayForMH17
PrayForOurBeloved

No comments:

Post a Comment