Nuffnang

Wednesday 21 January 2015

Ikan Jelawat Yang Sedap

Sabtu lepas ada masa sikit untuk masuk ke dapur main masak-masak. After dah lama juga dapur tu tidak berasap secara consistent, hati ni nak juga memasak sebab hari-hari terpandang jelawat lebih kurang sekaki setengah dalam freezer. Ada la agak-agak sebulan dia mengeras di situ, tapi tak risau sebab Tuan Syed kata ikan ni sangat sedap, simpan lama-lama dalam freezer pun rasanya tak berubah.

Bila ikan besar, harus lah kuali di rumah ni tak muat nak menggoreng seekor macam tu je. Jadi, i potong kepada tujuh pieces. Senang bila dipotong kecil-kecil sebab tulangnya yang halus-halus tu akan turut terpotong. Pisau di rumah ni bukan macam pisau penjual ikan di pasar. I guna bone cutter, sangat membantu. Sisik nya besar-besar. Ayah i pernah bagitau, ikan spesis macam ni sisiknya sedap dan lembut. Kalau digoreng, sisiknya rangup macam keropok. So, kita tak buang lah sisik dia. 

Bahagian ekor dan kepala (dibelah dua) digulaikan. Gulai lemak cili padi, campur pegaga. Cuma kali ini pegaga kurang meriah dalam periuk sebab pegaga agak segan-segan nak meliar dalam cuaca terik sekarang ni. 

Rasa isi ikan ni? Pada i, rasa dia macam makan isi ketam. Lembut, juicy, manis. 

Dua keping lagi i gaul garam dan kunyit dan digoreng garing. Sedap diratah begitu sahaja atau dimakan bersama nasi panas dan cicah sambal belacan. 


Betul lah, kalau ikan ni nak digoreng, sila jangan buang sisiknya.Sama macam masa i goreng ikan kerai dulu. Tak perlu dibuang sisik. Tengok cara Rumah Rohas memasak pun, sisiknya tak dibuang.

Ikan jelawat ni spesis ikan eksotik. Harganya boleh buat kita telan air liur dulu sebelum nak beli. Itu satu hal, hal kedua, nak membelinya pun bukan senang sebab pasarannya tak meluas kerana sesetengahnya merupakan spesis terkawal macam ikan kelah. Bila google, ada yang bagitahu harga ikan jelawat ni dalam lingkungan RM320 sekilo. Yang i dapat tu ada dalam dua kilo rasanya. 

Dulu kecik-kecik selalu juga i makan ikan jelawat. Arwah nenek buat masak tempoyak. So, i tak pernah terfikir pun yang ikan jelawat ni ikan mahal. Rupanya, yang i makan dulu-dulu tu, saiznya kecil-kecil, tulangnya halus-halus dan bersepah-sepah dan susah nak memakannya. Sebab tu ikan jelawat bersaiz kecil ni murah saja.

Kalau dah tiap kali menu special balik-balik siakap je... boleh lah sekali sekala makan ikan eksotik walaupun mahal. Harga dia memang berbaloi-baloi dengan rasanya. Sekali sekala je ye melayan tekak yang mengada. Kalau nak makan hari-hari, pegi kawin dengan orang asli.

No comments:

Post a Comment