Nuffnang

Saturday 24 January 2015

Bergaduh dengan mesin blower daun

Siapa kenal benda ni? Mesin blower daun.
Mesin ni memudahkan kerja-kerja menguruskan sampah sarap daun kering di taman, kawasan perumahan. Tak ada lah tukang sapu membuang masa nak sapu daun kering dah. Cuma blow kan aje.

I start tau benda ni masa duduk Putrajaya. So sekitar jalan raya dan lorong-lorong rumah nampak bersih saja daripada daun-daun kering yang mencacatkan pemandangan. I memang kagum dengan pencipta mesin ni. Cerdik akal dia. Sangat innovative.

Tapi. Ada tapi tu.

Masalah mula timbul bila ada pekerja yang mula culas dan curi tulang. Ye, daun-daun kering atas jalan semuanya clear. Tapi sebahagiannya terbang masuk ke depan pintu rumah. Rumah Putrajaya mana ada gate untuk membataskan ruang privasi kita dan ruang kerja dia.

Hampir tiap kali i rasa penat menyapu daun kering di kawasan porch. Tapi balik kerja, porch kembali penuh dengan daun. Pelik bin hairan, atas jalan bukan main clear dan bersih. Kalau waktu ada di rumah, bila dengar bunyi blower tu, i siap-siap standby berdiri depan pintu rumah macam mandur. Just to make sure diorang tak blow daun tu menghala ke dalam kawasan rumah. Betul. Kalau buat macam tu, tak ada pula porch tu penuh daun kering.

Sekarang dah pindah Enstek lega lah sebab rumag ada gate, dan tak ada masalah blower ni. Sampai lah satu hari tu, lebih kurang dua minggu ni. Tiap kali balik kerja i pelik sebab daun kering pokok akasia tu penuh depan pintu rumah, sampai celah pasu ada, bawah shoe rack ada. Setahun ni, tak ada la dahsyat macam tu. Setakat sikit-sikit terbang dibawa angin tu biasalah. Kiranya kalau seminggu tak menyapu, tak ada lah sakit mata.

Tapi yang dua minggu ni, i fade up nak sapu sampah sebab keesokannya kembali penuh depan pintu. I bersangka baik. Mungkin cuaca kering, daun banyak luruh. Thats why penuh daun kering yang luar biasa.

Dan hari ini menjawab segalanya. Rupa-rupanya ada juga blower digunakan di sini. Yang pagi tadi, pekerja Bangla. Tanpa rasa bersalah dia blow daun menghala ke celah-celah paku gergasi dan ixora i yang di luar pagar, sebelum dia perasan i berdiri memerhati. Dengan penyapu di tangan.

No comments:

Post a Comment