Nuffnang

Friday 16 January 2015

Perlu sangat ke susu untuk budak-budak?

Selamat sore. Jumaat pulak tu. Bersiap-siap nak balik, sempat lagi nak update blog usang dan bersawang ni.

Baru-baru ini dalam group Mak Tak Marah Anak di FB, ada yang bertanya, anak dia yang berusia dua tahun lebih sudah mula menolak susu. Jadi, si ibu ni tersangat risau dengan keadaan ini. I scroll juga la komen-komen yang group members berikan. Dan i tambah "Sumber kalsium bukan sekadar ada pada susu. Tak perlu risau"

Tiba-tiba i teringat la beberapa senario yang hampir menyamai pemikiran si ibu ini. Dalam newspaper, dalam majalah, dalam tv (rancangan realiti tv Bersamamu biasanya), apabila ada cerita orang susah, mesti tak lari daripada ayat "tak mampu nak belikan susu anak" dan ada juga i jumpa "anak diberi susu krimer kerana tak mampu". Satu lagi situasi bila mana harga barang naik, mesti akan ada ayat "susu anak pun naik harga, Kerajaan tak prihatin". Apa ni???

Soalnya, dari mana parents ni semua belajar yang anak-anak MESTI minum susu? Soalan i sangat Gen-Y ye. Kenapa mesti berikan anak itu susu? Lepas wean off, mungkin sekitar usia dua atau tiga tahun, anak disambung pula rutin susunya dengan susu formula. Sampaikan baru-baru ini i hantar Maryam and Mardeyah ke tadika (khusus untuk usia 4 to 6 years), masih ada parents yang bekalkan anak mereka botol susu. I agak, mereka belajar dari pemerhatian semata-mata, selebihnya terpengaruh dengan iklan yang berbunyi "sel-sel otak berhubung". 

Macam ni ibu-ibu sekalian. Kalau agak-agak diri tak mampu nak belikan anak susu formula, janganlah zalim sangat menghukum anak itu dengan minum susu krimer, semata-mata kerana nak gantikan minuman si anak itu dengan minuman yang berwarna putih juga. Rigid sangat la you. Banyak lagi benda lain yang dia boleh makan untuk dapatkan sumber kalsium, sama seperti yang susu boleh bekalkan. Baby sekurang-kurangnya usia enam bulan dah mula boleh makan, so introduce la makanan lain yang juga ada sumber kalsium ni.

Jadi, tak perlu lah nak bergantung harap semata-mata kepada susu. Gugel je 'makanan sumber kalsium' maka akan keluar berderet lah senarai makanan yang mengandungi kalsium ni. Ini tak, subscribe mobile plan sebab nak cek fb, nak tweet, insta doplopatjam. 

I masih ingat, semasa my SIL migrate ke London dulu, kami terjebak juga lah membeli susu tepung untuk dikirimkan ke sana. Sebab my SIL bagitahu di UK tak ada jual susu formula ni, budak-budak kat sana minum fresh milk. Bila dia dah adapt dengan culture di sana, dia pun mula biasakan anaknya minum fresh milk. Look, orang putih pun tak ajar anak dia minum formula milk ni. Entah mana datangnya entah mazhab susu formula kat Malaysia ni ye?

Sebab tu lah, bila bercinta dan fikir soal kawin, jangan sekadar fikir hingga ke jinjang pelamin, tapi sila-silakanlah fikir hingga ke kain lampin. Nak jadi apa pun dalam dunia ni, mesti belajar, mesti cari dan gali ilmu sedalam mungkin.

Just my ten cents opinion. Babai.

nine months and a cheese lover

No comments:

Post a Comment