Nuffnang

Thursday 3 December 2015

Dusun Kita

Saya menanti dengan penuh debaran. Macam kan nak menerima kelahiran cahaya mata pertama. Betul. Ia macam manusia juga. Bernyawa, berperasaan dan mempunyai jiwa. Bibit kasih sayang dan cinta harus dipupuk agar hubungan itu erat. Agar dia mengerti kami. Agar dia berbaik-baik dengan kami. Kami punya banyak angan-angan dan cita-cita ke atas dia. Kami mahukan dia sebegini, mahukan dia sebegitu. Tapi, saya berdebar kerana tak tahu dari mana hubungan ini perlu dibina.

Semenjak kedatangan kami ke sini buat pertama kali kira-kira dua bulan lepas, saya tahu saya sudah jatuh cinta. Saya mula berangan macam-macam perkara. Tapi, angan-angan itu terpaksa dilupakan kerana sangka kami ia bakal menjadi milik orang lain. Kuasa Allah, Dia yang merencana rezeki buat sekalian makhluk - peluang itu diberi kepada kami.

My other half usahakan semua - saya hanya menumpang tuah dia. Tapi tidak lah saya sangka hingga dia mahu menamakan saya. Saya lantas setuju - bantu uruskan apa-apa yang patut hingga ke hari menandatangani borang pindah milik di land office. Saya berdebar-debar kerana fikir saya urusan jual beli tanah ini urusan orang tua - saya lupa saya juga makin tua, tapi sering lupa dan sebab itu masih malu-malu macam kan masih anak kecil. 

Saya ke land office dengan seller - Kak Uja, dia ditemani suami. Saya bersendirian. Saya tahu Kak Uja sayangkan tanah ini dari riak muka dia. Sewaktu kami selesai tandatangan Borang 14A, pendaftar katakan pada Kak Uja "(tanah) ini dah dikira dijual ye". Kak Uja angguk tanda faham tapi senyum dia tak seperti senyum pertama dia kepada saya. Saya tahu dia sedih.

Waktu berjalan keluar, saya beriringan dengan dia. Dia katakan kepada saya yang dia rasa ralat sebab tak sempat nak menjenguk kebun tersebut - mungkin dia segan dengan saya untuk datang ke situ lagi selepas ini. Dan suaminya pesan agar dia harus berdikit-dikit melupakan dusun tersebut. Begitu lah kisahnya apabila hubungan sesama makhluk muka bumi ini dijalin penuh rasa dan jiwa.

Dua hari lepas saya berjumpa banker pula untuk tandatangan loan document. Alhamdulillah, loan saya approved - benda paling berdebar saya rasa sebab tak lulus itu bermakna harapan saya nak memiliki dusun ini tipis. Sekarang saya menunggu call pula untuk tandatangan loan agreement sebelum bank disburse loan saya kepada Kak Uja. Ini mungkin titik akhir bagi Kak Uja tapi inilah titik mula bagi saya - menyambung kasih sayang dia.


Saya makin berdebar. Entah bagaimana rupa geran yang ada tertera nama saya itu. Perasaan yang sama saya rasa tiap kali memegang sijil kelahiran anak-anak saya buat kali pertama.

No comments:

Post a Comment