Nuffnang

Saturday 26 September 2015

Nasi Ayam & Aidil Adha

Jiwa rasa tak seronok nak update pasal Aidil Adha ni. Mengenangkan musibah yang menimpa para tetamu Allah. Innalillahi wainna ilaihi rojiun. Moga besar ganjaran syurga buat para syahidin. Tahun ini tak ada saudara mara sahabat handai yang menunaikan haji. Mungkin sebab tu kurang rasa berdebar bila dengar insiden macam ni. Apa-apapun,moga kaum keluarga yang terlibat diberikan Allah Taala kekuatan untuk menerima qada dan qadar ini.

Aidil Adha tahun ni tak ada gambar korban. Tak ada gambar keluarga. Tak ada gambar selfie. Tak ada. Cuma ada gambar delicacies yang tak seberapa. Diambil dengan sengaja sebelum semua menjamu selera. Pagi Aidil Adha di Kuala Kangsar. Mentang-mentang masih dalam pantang, Tuan Puteri Buluh Betung ni main order je nak makan apa dengan mak sendiri. Sementara mak masih ada...

Sehari sebelum raya Oma buat tiga jenis kek.



Plain Butter cake kegemaran sejak kecil. Kek plain macam ni memang sedap sebab rasa kek bergantung pada kek itu sendiri-bukan pada topping. I dengan Angah kongsi taste yang sama when it comes to cake thingy. Sebab tu dia ada affair dengan tokey kedai kek!


Kek lapis asam manis dan kek coklat moist- kegemaran Ucu. Dia complain kenapa asyik buat kek warna kuning (plain buttercake) je. So Oma terpaksa layan tekak sorang-sorang dalam rumah ni.

Kemudian masak rendang pedas ayam.


Lemang ni order je. Memandangkan tak pernah beli lemang dari orang ni, lemangnya tak berapa elok dimasak sebab dia guna buluh muda. Buluh di luar nampak cantik dibakar tapi lemang di dalam masih mentah. So Oma kukus semula lemang ni biar dimasak elok.

Pagi raya tu Oma buat nasi ayam. Cadangan dia nak masak spaghetti ditolak mentah-mentah oleh Tuan Puteri Buluh Betung-dahsyat manja mengada tak ingat.


Rasanya kuah kacang ni je kot yang oma buat ikut selera dia sendiri. Lain-lain, untuk anak-anak yang membesarkan badan.

Terima kasih Ma, layan tekak ngada i ni. Petang tu jugak kitorang balik Penang. Sampai je Penang, tengok-tengok MIL pun masak nasi ayam jugak! Heh, sampai ke Penang tau i mengidam nasi ayam di hari raya.

Alhamdulillah, syukur masih punya kedua-dua ibu.

No comments:

Post a Comment