Nuffnang

Sunday 28 August 2016

Momento

Assalamualaikum...

Alhamdulillah selamat tiba dari Cameron Highlands. Unplanned vacation - apply leave dengan boss pun last minute, mujur lulus. Boss cakap, you all ni kalau apply cuti mesti bukan saja-saja, mesti ada urusan, ada hal, kalau tidak, you all tak akan minta cuti. Harapnya boss tak berniat untuk reverse psycho :-) Tapi betul boss, urusan keluarga, saya tak tipu.

Jumaat pagi sempat buat macam-macam. Bagitahu husband yang masih berada di Gua Musang, kami lewat keluar rumah due to domestic call. Mami kalau nak tinggalkan rumah macam-macam nak kena buat. Tapi kalau walid yang nak tinggalkan rumah, gitu-gitu aje dia keluar. Matahari dah terpacak di kepala baru kami dapat bertolak. Husband pesan jangan lupa pam tayar - i tak boleh recall when was the last time i buat semua tu.

Thank you anak-anak sebab well behaved sepanjang jalan. Love you! Kita sampai Casa dela Rosa tak berapa minit lepas walid sampai.
Bilik yang sangat luas - padan lah dengan kami yang beranak empat ini. Budak-budak melompat berlari berguling dalam bilik macam di playgym.



Cameron Highlands tempat menyimpan banyak kenangan mami. Menghadam erti survival seorang dara sunti yang pertama kali ke tempat orang tanpa mak ayah. Yang pertama kalinya tidur di rumah entah saudara siapa-siapa, dan bimbangkan terkencing malam dalam sejuk-sejuk itu.
Manisnya mengatur langkah dan menyusun tiap tapak kenangan berkongsi angan-angan dan impian zaman anak dara - yang ketika itu lagaknya ingin hidup seperti dewasa. Dan tiap kali ke sana, perca-perca kenangan itulah satu persatu akan kembali bertaut.


Awal-awal pagi lagi mami kejut the girls for morning walk. Awal itu sungguh bermakna - kita perlu mendahului mentari. Dapat buat sesuatu yang sudah lama ingin dibuat - itu paling bermakna.



Kita menyusur di depan Old Smoke House - menjamu mata dengan kehijauan di kiri dan kanan jalan, menghembus nafas kuat-kuat dan ketawa melihat 'asap dari mulut', menghidu aroma bunga loceng yang kita petik sepanjang jalan, melalui titi kecil dalam garden yang sudah tidak lagi dirapi, sayangnya, dan oh ya, pondok telefon merah dah beralih tempat rupanya.





Kita terus lagi menapak dalam embun pagi melintas jambatan, di bawahnya anak sungai yang cukup sejuk airnya dan tiba di pintu gerbang Taman Sedia. Dua diva ini memegang replica strawberry di tiang gerbang. Dan kita berpatah balik - dua ini sudah boleh mengingat jalan pulang ke hotel. Way to go girls. Jauh juga nak sampai ke Taman Sedia untuk little diva macam diorang tu. Next time mami bawa you all berjalan ikut short cut hingga ke Tanah Rata, dan andai masih ada lagi Menara Pandang, kita boleh sama-sama daki hingga ke atas. Dan pasti bila besar nanti kalian juga akan ingat setiap tapak yang kalian atur di sini - sama seperti mami.

Selebihnya kita bersidai di balcony. MasyaAllah pemandangan cantik macam dalam lukisan - latar belakang bukit bukau, padang golf, pokok pine, dan smoke house.


Sesekali menderu enjin superbike, berlari si teruna berdua ini mencari arah datangnya bunyi. Mendengar siren polis juga begitu. Enjin bas dan lori juga sama. Heli membawa PM juga landing di padang golf depan balcony ini. Masing-masing penuh teruja.

Puas hati dapat nap berhimpit-himpit atas king size bed dalam sejuk-sejuk itu. Bangun tidur, kita makan-makan dan kita spent masa di padang - kalau di rumah, banyak alasan kalau diajak ke padang. Peluh itu ertinya rimas. Di sini sejuk, dan mami paling suka bunga yang di merata-rata tempat ini.



The last time kita ke sini lil'Muhammad masih belum boleh duduk sempurna. Belum boleh makan apa-apa. Dan sekarang dia sudah ligat ke sana ke mari. Sudah pandai meradang melentik-lentik badan ke lantai. Sudah punya semacam perangai.




Percutian seharusnya begini - lebih relaxing. If it turn out to be tiring sekalipun, kita rasa happy kerana kita telah melakar memori anak-anak kita which is bila besar nanti, dia pula yang akan terkenang-kenang.

Mana nya tak happy bila dapat bawa balik dua pasu pink rose. Yeayyy! Ada lagi sebenarnya bunga yang ingin dibeli tapi cepat-cepat tampar pipi sendiri - tak cukup tempat nak letak dalam kereta, nanti tak pasal-pasal menjadi punca kecelaruan emosi anak-anak dan suami :-)

No comments:

Post a Comment