Nuffnang

Wednesday 13 November 2013

Pregnancy Emotions

Apa istimewanya menjadi seorang wanita mengandung di Malaysia? Antara signage kemudahan awam kepada wanita mengandung yang mudah kita lihat dan dapati di sekitar kita ialah:

1) Tempat duduk dalam kenderaan awam - selalunya rakyat Malaysia akan prihatin bila tengok mak buyung bergayut dalam train atau bas;

2) Kemudahan tandas awam yang lebih besar (dan bersih) di kebanyakan pusat membeli belah - lagi suka kalau kat tandas tu ada gambar orang pakai tongkat, orang pakai wheelchair, orang pompuan boyot, dan orang pompuan bawak anak kecik. Kami akan masuk tiga beranak sekali untuk buat bisnes;

3) Kaunter bayaran khas di kebanyakan pusat membeli belah dan beberapa kiosk - thanks kepada provider yang sangat prihatin. Kebas kaki atau boleh pitam tau mak buyung berdiri lama-lama

4) (ermmm...dah tak boleh fikir. Sebab wanita mengandung ni tak berapa istimewa di mata rakyat Malaysia)

Benar...pada pendapat i, wanita mengandung di Malaysia tak disediakan banyak kemudahan awam. Tidak seperti di sesetengah negeri di US, mereka menyediakan kemudahan maternity parking lot di kebanyakan shopping complex dan hospital. Di sini? Haruslah kalian park kereta jauh-jauh dan berjalan kaki macam orang lain. Kadang-kadang, ada juga wanita mengandung yang menggunakan kemudahan tempat letak kereta OKU pun dijeling-jeling oleh Pak Guard. Pak Guard tak salah, sebab Pak Guard tu tak rasa pun yang wanita mengandung ni lain keupayannya atau serba kurang upaya sebab wanita mengandung kelihatan serba kuat. Kalau tak kuat, dia tak mengandung la..

Surah Luqman (Ayat 14) Allah berfirman "Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah" dan dalam Surah Al-Ahqaf (Ayat 15) Allah juga berfirman "Ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula)". 

Jadi, adakah wanita mengandung ini boleh kita kategorikan sebagai Orang Kelainan/ Kurang Upaya (OKU)? Jika kita katakan dia sememangnya kurang upaya, maka salahkah dia park keretanya di parkir OKU?

I tak pernah kena jeling pun pasal parking ni sebab dah pernah kena halau dengan Pak Guard pun sebelum ni. So, sebelum i kena tembak sebab parking dalam lot OKU, baik i park je kereta jauh-jauh lepas tu menapak je lah! Daripada sakit hati, baik la i tahan sakitnya pelvic pain ni.

Bukan nak berkira sangat pasal parking lot ni. Cuma i memang nak berkira pasal tempat duduk di klinik/ hospital esp di klinik O&G atau di KKIA. Selalu sangat i jumpa orang yang takde sivik dalam bab-bab ni. Sebagai contoh, macam gambar di bawah ni. Kejadian berlaku di Klinik Kesihatan Ibu dan Anak (tuuuttt...)..

Seorang bapa sedang meriba baby yang akan menerima jab (tu laki yang specky tu). Di sebelah kirinya, si ibu sedang meriba handbag (nampak tangan dan handbag je). Di sebelah kanannya, si bibik sedang meriba botol susu (bibik yang duduk dengan penuh sopan sebab Mr. and Madam nya ada di sebelah). Ketiga-tiganya macam dipaku pada kerusi tu. Sedangkan pada waktu tersebut, ada lebih daripada 3 orang wanita mengandung yang sedang berdiri dan bersandar di dinding luar klinik kerana ketiadaan tempat duduk. 

Ermm...macam ni la kot orang yang bersandar tepi dinding klinik tu..

Satu lagi senario yang selalu terjadi ialah, si suami yang meneman isteri untuk antenatal checkup beria-ia berebut kerusi untuk duduk sebelah isterinya, sedangkan ada beberapa wanita mengandung terpaksa berdiri dan... diam. Dia kisah sebenarnya, tapi malas nak buka mulut. Kalau bercakap nanti, tak maki, air mata yang keluar. Mind you, preggy mommy ni very sensitive tau... Dia diam, bukan bermaksud dia tak kisah.

Pada i, pelik sebenarnya kalau ada yang datang klinik untuk maternity checkup ni, siap angkut laki dia. To me, tak ada function pun bawak laki masing-masing. Sekadar nak tolong pikul handbag je selalunya... Sebab, you sendiri yang perlu dengar advice, you sendiri yang kena report your progress, your problem. Bukan you lagi memahami your condition ke? Takkan nak suruh laki you bagitau "isteri saya memang tak suka makan sayur, nurse..." Come on la...hoiisshh..defeat purpose tau. Baik la tinggal laki kat ofis buat keje dengan aman, ataupun tinggal je laki kat rumah tengok anak-anak.

So, kalau di pejabat tu, ada staff lelaki yang minta izin dari i untuk keluar pejabat nak teman isteri pergi maternity check up, i akan tazkirah depa dulu. Ayat i senang je "Saya boleh je pergi check up sorang-sorang. Takde pon laki saya teman!" Melampau tak i? Bukan tak bagi, saja je nak tengok reaksi diorang. Terkujat-kujat ke, tak.

Dan selalunya diorang akan reply "wife saya tak boleh drive, puan"... which leads me to think of this...

...Mesti-laki-aku-garu-kepala-kalau-aku-ni-bangsa-tak-reti-drive...





1 comment:

  1. yeah..mommy kene byk bertenang..sensitiip kene control :p
    nice post..i like ;)

    ReplyDelete