Nuffnang

Tuesday 29 October 2013

Gemulah

Sekali lagi, sebentar tadi kami seisi pejabat dikejutkan dengan berita pemergian seorang pegawai ke rahmatullah. Gemulah En. Adek Ahmad.

Innalillahi wainna ilaihi rojiun...

I sengaja post berita kematian ni sebagai mengingatkan diri sendiri bahawa tiada apa yang makin hampir kepada kita melainkan MATI.

Mengingatkan gemulah, i sempat berkenalan dengan arwah sekejap sahaja, sebelum arwah mula sakit dan bercuti panjang. Arwah seorang yang sangat ceria, dalam usia dan pangkatnya yang jauh dengan i ni, beliau tidak sedikit pon memperlekehkan idea dan kata-kata budak setahun jagung macam i ni. Arwah tidak lokek berkongsi pendapat, nasihat, cerita-cerita (banyak cerita lucu). Memang tidak kering gusi dibuatnya tiap kali arwah bersuara. Ada sahaja yang buatkan kita ketawa.

Tapi memang i tak sangka rupanya arwah memang sakit. Barah usus kata mereka. Lagi buat i termenung, barah ni memang 'membarah'. Cuma mereka yang kental dengan ujian Allah sahaja diuji dengan bebanan penyakit ini. Teringat masa i buat radioactive iodine di HKL, kiri kanan klinik Nuklear tu dipenuhi dengan orang yang buat kemoterapi, botak dan tak ada kening. Tapi, diorang nampak lebih relaks dan cool. Redha pastinya.

Teringat pula pesan Prof. Dr. Muhaya "Layanlah orang yang anda sayang seolah-olah hari ini adalah hari terakhir anda bersama mereka, supaya anda tidak menyesal kemudian hari"

Semoga Allah tempatkan Allahyarham Adek Ahmad di kalangan orang-orang mukmin, Ameen...

*masih termenung, walaupun perut dah berbunyi minta diisi*

No comments:

Post a Comment